Зимові дороги - найперший ворог автомобільного кузова. Сіль та інші реагенти, якими обробляють вулиці у боротьбі з ожеледдю, викликають корозію навіть на машинах з потужним антикорозійним захистом. Як запобігти іржі?
Про кілька прийомів захисту машини від корозії взимку, коли вулиці посипають і поливають сіллю, читайте в матеріалі РБК-Україна.
Чому реагенти небезпечні для кузова
Досвідчені водії знають: коли кузов машини всерйоз вражений корозією, ремонт буває настільки дорогий, що може виявитись недоцільним. Тому дбайливий власник намагається вберегти машину від "рудої хвороби". При тому що саме взимку для неї створюються сприятливі умови.
- Сіль та інші хімічні суміші, якими посипають (поливають) дороги взимку, пришвидшують процес окислення металу. Утворені в такий спосіб розчини часто руйнують навіть гальванічні покриття (цинкування), фосфатування, анодування та інше.
- Волога та перепади температур, зокрема, періоди відлиги створюють сприятливі умови для корозії.
- Механічні пошкодження фарби/лака відкривають метал, який починає реагувати з сіллю та іншими хімічними складами.
- Тріщини і подряпини на антикорозійних мастиках днища та колісних арок – місця, де може і не відразу, але гарантовано виникнуть вогнища корозії.
- Корозія так званих прихованих порожнин – порогів, лонжеронів, силових коробів, внутрішніх об’ємів дверей, місць, де кузовні деталі розташовані удвоє-троє. Це найстрашніший вид корозії на кузові. Такі внутрішні об’єми стиха іржавіють, до останнього не подаючи водієві сигналів тривоги - аж поки іржа не проїсть метал наскрізь і не вилізе скрізь фарбу.
Дієві способи захисту кузова
1. Антикорозійна обробка днища, арок та порогів
- Використання спеціальних мастик, бітумних або полімерних складів. Машини шанованих брендів мають надійний захист з заводу, але і він за 5 - 7 років зношується.
- Систематичне (бажано щорічно) відновлення пошкоджень на наявному шарі антикору.
- Обробка точок зварювання та внутрішніх порожнин. Якісні машини в таких зонах мають штатну заводську обробку, але на немолодій машині її треба оновлювати, використовуючи спеціальні типи препаратів – з осушувачами поверхонь та з інгібіторами.
2. Нанесення захисних покриттів на фарбу
- Віск (воскова поліроль) або так звана кераміка утворюють надійний бар’єр між фарбою та реагентами. Але його теж потрібно оновлювати - кожні півроку-рік.
- Захисні плівки - поліуретанові (товщина 0,19 – 0,35 мм) чи більш доступні вінілові (0,08 – 0,15 мм) надійно захищають лакофарбове покриття від подряпин і хімії.
Фото: вбивча для кузова іржа починається з маленьких цяток - часто невидимих зовні (unsplash.com)
3. Регулярне миття взимку
- Важливо змивати реагенти з днища та арок – хоча насправді робити це найважче.
- Використання безконтактних мийок допомагає видалити залишки солі з ЛФП.
- Особливо шкідливо, якщо залита сіллю машина залишається немитою за плюсової температури – коли корозія найбільш активно їсть метали. Майже повністю вона зупиняється при температурі нижче -5 -7 градусів.
4. Локальний ремонт пошкоджень ЛФП
- Навіть дрібні сколи лаку та фарби потрібно якнайшвидше закривати - ремонтною фарбою або навіть підходящим лаком для нігтів.
- Перед нанесенням краплини фарби (лаку) на місце сколу переконайтесь, що на металі на дні лунки ще немає іржі. Якщо вона вже є, метал треба зачистити до блиску.
5. Обробка прихованих порожнин
Варто ще раз особливо нагадати, що ті самі приховані порожнини треба "задувати" спеціальними антикорами.
Не тільки пороги, а й двері зсередини, порожнини капота, багажника (задньої двері хетчбека та універсала) бажано раз на три- п’ять років обробляти антикорозійними засобами.
Можна використовувати або любительські аерозолі, або професійні препарати із застосуванням компресора. Це надовго захищатиме від внутрішньої корозії, яку важко помітити.
Чим посипають дороги крім солі
Окрім традиційної
кухонної солі, для боротьби з ожеледицею застосовують цілу низку інших матеріалів. Найпоширенішими є
піщано-сольові суміші, які поєднують абразивний ефект піску з протиожеледними властивостями солі.
Часто використовують
відсів щебеню або навіть
мармурову крихту - вони добре підвищують зчеплення коліс із дорожнім покриттям, але не розчиняються у воді, тому залишаються на поверхні.
Серед хімічних реагентів крім кухонної солі
(хлорид натрію або натрієва сіль соляної кислоти) популярні
хлорид магнію, що ефективно працює при нижчих температурах, та
форміат калію -
калієва сіль мурашиної кислоти, яка вважається більш екологічною альтернативою.
У деяких країнах також застосовують
кальцій хлорид чи спеціальні
органічні реагенти на основі побічних продуктів виробництва, наприклад, мелясу. Усі ці засоби допомагають зробити дороги безпечнішими взимку, але водночас створюють додаткові ризики для кузова автомобіля, прискорюючи процеси корозії.
Найголовніше
Захист кузова від реагентів -це комплекс заходів, а не одноразова дія. Розпочинає цю справу автовиробник, але після кількох років експлуатації ініціативу повинен взяти на себе власник машини - швидше за все вже не перший.
Звісно, йдеться про ситуації, коли автомобілісту не байдужа доля цієї машини і він має на меті експлуатувати її ще тривалий термін. Регулярна антикорозійна обробка, своєчасне миття та догляд за лакофарбовим покриттям допоможуть зберегти авто від іржі та продовжити його життя навіть на складних українських дорогах.
Раніше в нашій публікації ми обговорювали, що робити власнику, якщо випадково подряпав автомобіль - їхати на полірування чи одразу до маляра?
Крім того, минулого разу наші автоексперти розбирались, навіщо водії полірують фари зубною пастою і як ще можна привести фари в порядок.
При підготовці статті були використані матеріали Autocentre, та Autobild.